• Voor België bel: +32 (0) 33 84 25 45   |   Voor Nederland bel: +31 (0) 850 65 52 65

Algemene voorwaarden

Special Industrial Repair maakt onderscheidt in haar voorwaarden op de volgende wijze;

1 Algemene voorwaarden voor onze onderaannemers

2 Algemene voorwaarden voor onze klanten

 

1 Algemene voorwaarden voor onze onderaannemers

Voor grotere werken is het van groot belang te beschikken over een netwerk van capabele onderaannemers. Met onze Algemene Voorwaarden van Onderaanneming ten grondslag acteren onze onderaannemers naar onze normen. Zij werken als een verlengstuk voor SIR en zorgen ervoor dat de kwaliteit van het werk gewaarborgd is en blijft.

Voor aanvang van de werken zal de onderaannemer op de hoogte worden gesteld van deze Algemene Voorwaarden van Onderaanneming waaraan hij zich dient te conformeren zodra hij het werk accepteert. Dit kan mondeling, dan wel schriftelijk gebeuren. Van de onderaannemer die op eigen titel en risico acteert mag worden verwacht zich op de hoogte te stellen of te hebben gesteld van deze Algemene Voorwaarden van Onderaanneming alvorens hij met de werkzaamheden voor SIR aanvangt.Zodra de onderaannemer aanvangt met de werkzaamheden voor SIR zijn deze onlosmakelijk in de samenwerking tussen SIR en de onderaannemer.

De Algemene Voorwaarden van Onderaanneming zijn leidend, ook indien er afwijkende afspraken worden gemaakt die betrekking hebben op het betreffende werk. Deze specifieke afspraken worden dan vastgelegd en als addendum bijgevoegd.

De Algemene Voorwaarden van Onderaanneming zijn op te vragen via ons contactformulier. Een mail sturen kan natuurlijk ook. Dit kan naar sir@sir.be

 

2 Algemene voorwaarden voor onze klanten

Artikel 1. Toepassingsgebied 

1.1 De hierna vermelde voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten tot verkoop van goederen of uitvoering van werken door S.I.R. NV, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2110 Wijnegem, Vosveld 21, met ondernemingsnummer 0447.975.890. Afwijking van deze voorwaarden is enkel mogelijk wanneer deze schriftelijk is vastgelegd in een gedateerd en door beide partijen ondertekend document. 

1.2 Deze algemene voorwaarden primeren op gebeurlijk aanwezige voorwaarden van de klant, zelfs wanneer S.I.R. NV de toepassing van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk heeft afgewezen, en vervangen eerdere voorwaarden of afspraken tussen partijen. 

Artikel 2. Offertes en totstandkoming overeenkomst 

2.1 Offertes worden door S.I.R. NV opgesteld op basis van de door de klant verstrekte gegevens, waaronder de door de klant aan S.I.R. NV aangereikte plannen. Behoudens andersluidende overeenkomst dienen de in de offerte vermelde oppervlakken begrepen te worden als “ontplooide” oppervlakken. De klant erkent dat de in de offerte opgenomen prijzen slechts gegeven kunnen worden onder alle voorbehoud indien S.I.R. geen voorafgaande inzage krijgt in de plannen op basis waarvan de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. De klant begrijpt dat de prijzen kunnen wijzigen na inzage van de plannen indien deze invloed hebben op de omvang van de werkzaamheden. 

2.2 De offertes opgesteld door S.I.R. NV gelden behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding gedurende dertig (30) dagen en kunnen op ieder ogenblik door S.I.R. NV worden ingetrokken of gewijzigd zolang S.I.R. NV geen aanvaarding van de offerte heeft ontvangen van de klant. 

2.3 Een overeenkomst komt tot stand wanneer S.I.R. NV de schriftelijke (per brief of per e-mail) en onvoorwaardelijke aanvaarding van de nog geldige door haar opgemaakte schriftelijke offerte heeft ontvangen van de klant. Aanvaarding van een offerte impliceert de aanvaarding van dee voorwaarden. 

2.4 Indien S.I.R. NV een order ontvangt anders dan door de schriftelijke aanvaarding een eerder door haar opgestelde offerte, zoals bijvoorbeeld telefonisch of per e-mail geplaatste bestellingen, komt een overeenkomst pas tot stand wanneer S.I.R. NV schriftelijk, door middel van een orderbevestiging, het order heeft aanvaard. 

2.5 Elke overeenkomst wordt geacht gesloten te zijn, na aanvaarding, op de plaats waar de maatschappelijke zetel van S.I.R. NV is gevestigd. 

2.6 Indien de bestelling geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken door klant nadat deze reeds door S.I.R. NV werd bevestigd of indien de overeenkomst tijdens de uitvoering eenzijdig wordt beëindigd door de klant, is de klant in ieder geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd a rato van het bedrag van de door S.I.R. NV reeds gemaakte kosten, vermeerderd met 30% van het nog uitstaand bedrag, onverminderd het recht van S.I.R. NV om de uitvoering van de overeenkomst te eisen en/of haar recht op een schadevergoeding van de door haar werkelijk geleden hogere schade. 

 

Artikel 3. Prijzen 

3.1 Alle prijzen en prijsopgaven zijn exclusief btw, tenzij anders uitdrukkelijk bepaald. Alle overige lasten en kosten zijn, behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, ten laste van de klant. 

3.2 De in de offerte of orderbevestiging weergegeven prijzen zijn berekend op basis van de lonen, materiaal- en energiekosten, invoerrechten, tarieven en andere lasten of prijsbepalende componenten zoals die op datum van de opmaak van dergelijk document aan S.I.R. NV bekend zijn. Ook wanneer op die basis een overeenkomst is aangegaan, heeft S.I.R. NV het recht om haar prijzen tot 80 procent verhoudingsgewijze aan te passen indien één of meer van de voornoemde elementen gedurende de uitvoering van de overeenkomst een verhoging kent. 

 

Artikel 4. Uitvoering overeenkomst 

4.1 De klant is gehouden S.I.R. NV alle noodzakelijke en nuttige informatie te verschaffen die S.I.R. NV in staat moet stellen het order uit te voeren. De klant kan eventuele kosten die hieruit voortvloeien niet aan S.I.R. NV doorrekenen. Indien de klant nalaat gevolg te geven aan een verzoek om bijkomende informatie van S.I.R. NV, is S.I.R. NV gerechtigd haar werkzaamheden tijdelijk op te schorten totdat deze informatie wordt verschaft. S.I.R. NV heeft geen enkele verplichting om de juistheid van de door de klant aangeleverde gegevens of de juistheid dan wel conformiteit van de staat na te gaan van de bestaande onderliggende constructie(onderde(e)l(en)) of terreinen op grond waarvan S.I.R. NV haar werkzaamheden dient uit te voeren. 

4.2 De klant zal zorgen voor een gepaste en werkbevorderende omgeving opdat S.I.R. NV haar verbintenissen kan nakomen, met inbegrip van de aanwezigheid van de nodige nutsvoorzieningen. De klant zorgt er tevens voor dat de faciliteiten steeds voldoen aan alle wettelijke eisen en neemt alle financiële consequenties van eventuele tekortkomingen voor zijn rekening. 

4.3 S.I.R. NV verbindt er zich toe haar opdracht naar best vermogen en inzicht uit te voeren. De klant aanvaardt derhalve dat de door S.I.R. NV te leveren diensten een inspanningsverbintenis inhouden. 

4.4 De opgegeven leverings- en uitvoeringstermijnen worden slechts benaderend opgegeven en kunnen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, geen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. 

4.5 De klant erkent dat hij aansprakelijk wordt gehouden voor vertragingen in de werkzaamheden voor zover deze aan de klant te wijten zijn. Eventueel door de klant veroorzaakte onderbrekingen van de werkzaamheden geven aanleiding tot een verhoging van de overeengekomen prijs in functie van de gewijzigde omstandigheden en de door S.I.R. NV geleden schade. 

4.6 De klant erkent dat de opmeting tegensprekelijk wordt gedaan na het voltooien van de opdracht door S.I.R. NV. In geval van afwezigheid van de klant of zijn afgevaardigde op het onderling door partijen afgesproken moment tot opmeting en bij afwezigheid van een aangetekende protestbrief binnen de acht (8) dagen aan S.I.R. NV, worden de maten geacht onherroepelijk en definitief te zijn. 

Artikel 5. Oplevering 

5.1 Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, worden de door S.I.R. NV uitgevoerde werkzaamheden geacht definitief te zijn opgeleverd indien de klant geen aangetekend gemotiveerd protestschrijven ter kennis heeft gebracht van S.I.R. NV binnen een termijn van tien (10) dagen na de betrokken levering en dienstverrichting door S.I.R. NV. 

Artikel 6. Facturatie

6.1 In geval van forfaitair te leveren diensten, zal S.I.R. het overeengekomen totaalbedrag factureren overeenkomstig de betalingsvoorwaarden zoals opgenomen in de onderliggende overeenkomst. 6.2 Diensten in regie worden maandelijks gefactureerd na levering van de betrokken diensten, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de onderliggende overeenkomst. 6.3 De facturen zullen behoudens andersluidende schriftelijke afspraak worden aangeleverd per e-mail. 

 

Artikel 7. Betaling 

7.1 Alle betalingen worden geacht te gebeuren op de maatschappelijke zetel van S.I.R. NV. 

7.2 De betalingen met betrekking tot de door S.I.R. NV uitgevoerde werkzaamheden (al dan niet in regie) zijn door de klant betaalbaar volgens de betalingsvoorwaarden opgenomen in de onderliggende overeenkomst. 

7.3 In geval van niet-tijdige betaling van enig gefactureerd bedrag binnen de in de overeenkomst opgenomen termijn, worden de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een intrest van 12% per jaar vanaf de vervaldag van de factuur, alsook met een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 10% de verschuldigde bedragen. 

7.4 S.I.R. NV behoudt zich het recht voor de opdracht onmiddellijk en zonder voorafgaande ingebrekestelling op te schorten of zonder enige kosten te beëindigen in geval de klant niet tijdig het verschuldigde bedrag betaalt. 

7.5 Klachten met betrekking tot de facturatie moeten op straffe van verval binnen een termijn van acht (8) dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven aan S.I.R. NV worden meegedeeld. Bij gebreke hieraan wordt de factuur geacht definitief te zijn aanvaard door de klant. 

 

Artikel 8. Overmacht 

8.1 S.I.R. NV zal niet aansprakelijk zijn voor welke vertraging ook in de uitvoering van haar verbintenissen of voor de niet-uitvoering ervan, wanneer die vertraging in de uitvoering of de niet-uitvoering geheel of gedeeltelijk te wijten zijn aan overmacht. Onder overmacht wordt onder andere op niet-limitatieve wijze begrepen: iedere gebeurtenis waar S.I.R. NV redelijkerwijze geen controle over heeft, zoals onder meer (en niet- limitatief) ongevallen, slechte temperatuurs- en weersomstandigheden en hun gevolgen waardoor de uitvoering van de werkzaamheden door S.I.R. NV technisch onmogelijk wordt, stakingen of lock-out, opstanden, oorlogen, terrorisme, pandemieën, brand, tekorten of onderbrekingen van de voorziening van materialen of van natuurlijke bronnen, tekort aan vervoermiddelen, overstromingen, stormweer, handelingen van burgerlijke of militaire overheden, energieonderbrekingen, machinebreuk, enz. 

8.2 S.I.R. NV brengt de klant onverwijld op de hoogte van het bestaan van een in artikel 8.1 van deze voorwaarden bedoelde omstandigheid, alsook van de verwachte duur van de opschorting. De klant heeft geen recht op schadevergoeding of ontbinding als gevolg van dergelijke kennisgeving. 

8.3 Indien na afloop van de overmachtssituatie de werkzaamheden terug kunnen worden hervat, wordt de oorspronkelijk bedongen uitvoeringstermijn evenredig verlengd met de termijn gelijk aan de onderbrekingsduur meer de benodigde tijd voor het heropstarten van de werkzaamheden. 

8.4 In geval de in artikel 8.1 van deze voorwaarden bedoelde omstandigheid zich langer voordoet dan gedurende een termijn van zestig (60) dagen, of indien partijen akkoord zijn dat dergelijke situatie gedurende een dusdanige periode zal aanhouden, heeft S.I.R. NV het recht de overeenkomst te beëindigen, zonder uit hoofde hiervan enige schadevergoeding aan de klant te zijn verschuldigd. 

 

Artikel 9. Waarborg 

9.1 Wanneer een waarborg verleend wordt aan de klant, is de draagwijdte ervan bedongen in de bijzondere voorwaarden van de offerte van S.I.R. NV of in de onderliggende overeenkomst. Bij gebreke van enige clausule hieromtrent, is de mogelijkheid tot waarborg ten voordele van de klant uitgesloten. 

9.2 Indien partijen – zoals bepaald in artikel 9.1 van deze voorwaarden - uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen dat de klant een zeker bedrag mag inhouden als waarborg voor de goede uitvoering van de werkzaamheden (maximum 5% van het totaal bedrag van de werken) gedurende een voorafgaandelijk overeengekomen termijn, behoudt S.I.R. NV zich het recht voor om deze waarborg te geven onder de vorm van een bankgarantie of via een borgstellingskas. 

 

Artikel 10. Aansprakelijkheid 

10.1 S.I.R. NV verbindt er zich toe alle nodige maatregelen te voorzien om haar werken uit te voeren conform de vigerende veiligheidsvoorschriften, milieuvoorschriften en de haar meegedeelde stedenbouwkundige voorschriften. 

10.2 S.I.R. NV verbindt er zich toe de nodige verzekeringspolissen te onderschrijven. 

10.3 S.I.R. NV draagt geen enkele aansprakelijkheid voor de kwaliteit en goede werking van leveringen en dienstverleningen die verzorgd worden door derden waarmee de klant een rechtstreeks contract heeft gesloten, noch voor eventuele schade die gebeurlijk zou worden toegebracht door toedoen van betrokken derden. 

10.4 S.I.R. NV is niet aansprakelijk voor fouten of defecten volledig of deels voorkomend uit de normale slijtage met betrekking tot de uitgevoerde werkzaamheden. 

10.5 S.I.R. NV is niet aansprakelijk voor schade geleden door derden ingevolge het gebruik – buiten medeweten en toezicht van S.I.R. NV om – van het materieel, steigers en/of andere installaties van S.I.R. NV. 

10.6 In geval van een vordering van de klant ten aanzien van S.I.R. NV met betrekking tot de uitvoering van de opdracht, zal S.I.R. NV enkel aansprakelijk zijn voor het bedrag van het eigenlijke bewezen verlies of schade geleden door de klant. In geval van bewezen aansprakelijkheid van S.I.R. NV, heeft S.I.R. NV het recht om te opteren voor (i) ofwel, waar mogelijk, het remediëren van de fout door het uitvoeren van de vereiste herstellingswerkzaamheden, (ii) ofwel het betalen van de door de klant bewezen verlies of schade. 

 

Artikel 11. Beëindiging van de overeenkomst 

11.1 Opdrachten kunnen slechts geheel of gedeeltelijk worden geannuleerd of gewijzigd mits uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van S.I.R. NV, die zich de mogelijkheid voorbehoudt om haar toestemming hiertoe te weigeren. 

11.2 Indien de klant de overeenkomst verbreekt dan wel S.I.R. NV slechts toelaat deze gedeeltelijk uit te voeren, verbindt de klant zich ertoe, naast – in geval van gedeeltelijke uitvoering – betaling van de reeds uitgevoerde prestaties, S.I.R. NV te vergoeden voor alle reeds gedane uitgaven en werken en voor de winstderving op het niet uitgevoerde deel. De schadevergoeding voor winstderving wordt forfaitair vastgelegd op 30% van de overeengekomen prijs (excl. btw) voor het niet-uitgevoerde gedeelte van de toegekende opdracht, onverminderd de mogelijkheid voor S.I.R. NV om een hogere effectieve marge te bewijzen. 

11.3 S.I.R. NV is gerechtigd de overeenkomst met de klant zonder voorafgaandelijke gerechtelijke tussenkomst per aangetekend schrijven van rechtswege lastens de klant te ontbinden in geval van ernstige wanprestaties van de klant die elke verdere samenwerking definitief onmogelijk maakt. Wanprestaties die niet worden rechtgezet binnen een termijn van vijftien (15) dagen nadat S.I.R. NV de klant hieromtrent in gebreke heeft gesteld, worden beschouwd als ernstige wanprestaties die elke verdere samenwerking definitief onmogelijk maken. Het recht tot ontbinding van S.I.R. NV bestaat onverminderd de mogelijkheid van S.I.R. NV om vergoeding te vorderen voor de schade die het gevolg is van deze tekortkoming en de daaropvolgende ontbinding. 

11.4 Onverminderd de mogelijkheid van buitengerechtelijke ontbinding voorzien in artikel 11.3 van deze voorwaarden, kan S.I.R. NV haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst opschorten indien de klant zijn verplichtingen niet naleeft. 

 

Artikel 12. Bescherming van persoonsgegevens 

12.1 In de mate dat, in het kader van de uitvoering van de opdracht, persoonsgegevens worden meegedeeld, worden deze door S.I.R. NV verwerkt in overeenstemming met de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. 

12.2 S.I.R. NV verbindt er zich toe de door de klant verkregen persoonsgegevens uitsluitend te verwerken met het oog op het uitvoeren van haar contractuele verbintenissen ten aanzien van de klant of met het oog op het uitvoeren van een wettelijke verplichting die op S.I.R. NV rust. 

12.3 De verkregen persoonsgegevens zullen door S.I.R. NV worden bewaard gedurende de duurtijd van de overeenkomst en na beëindiging van de overeenkomst worden enkel die persoonsgegevens bewaard die nodig zijn voor het instellen door één van de partijen van een vordering in rechte jegens de andere partij en dit gedurende de periode waarin deze vorderingsmogelijkheid bestaat. In de mate dat persoonsgegevens vervat zijn in boekhoudkundige gegevens, worden na afloop van de overeenkomst enkel deze persoonsgegevens bewaard gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijnen. 

 

Artikel 13. Toepasselijk recht en bevoegd rechtbank 

13.1 Elke betwisting die valt onder de toepassing van deze voorwaarden zal uitsluitend worden beslecht volgens Belgisch recht. 

13.2 Alle betwistingen uit hoofde van deze voorwaarden worden bij uitsluiting beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen.

 

Special Industrial Repair, SIR NV

Heeft u nog vragen?


Wij staan u graag te woord, neemt u voor al uw vragen contact op met ons en u krijgt in de meeste gevallen al binnen 24 uur antwoord.

Contact

Heeft u vragen? Neem dan contact op met ons kantoor in Wijnegem. Wij zijn tijdens reguliere werktijden bereikbaar per telefoon.

Vragen kunnen ook gericht worden aan sir@sir.be of via het contactformulier. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact opnemen.

  • Vosveld 21
  • B-2110 Wijnegem
  • België
  • Telefoon B: +32 (0) 384 25 45
  • Telefoon NL: +31 (0) 850 65 52 65
  • Email: sir@sir.be